maandag 29 januari 2018

Certificering en ‘het papiertje’.. wat zegt dat nou eigenlijk?



In opleidingsland staan we niet stil; zo maken maandelijks een veelheid aan studenten, cursisten en trainees de stap om zichzelf verder te verdiepen in hun eigen vakgebied, of zich juist te bekwamen in iets relatief nieuws. En daar hoort dan vaak het felbegeerde ‘papiertje’ bij.

Maar hoe belangrijk is zo’n papiertje nou eigenlijk? Hoeveel waarde hechten organisaties aan ‘papieren’ kennis en kunde?


1.      Zekerheid en bevestiging voor werk- en opdrachtgevers
Eerlijk is eerlijk: een papiertje is niet zaligmakend. Tegelijkertijd is het voor een organisatie wel een van de eerste en duidelijkste kwalificatiepunten; je krijgt een certificering of diploma immers niet zomaar.

Daarnaast formuleren (potentiele) opdrachtgevers vaak een wensen- of zelfs eisenpakket voor hun project of opdracht. Ook zij zoeken naar een mate van zekerheid: bekwame mensen die in staat zijn naar bepaalde technieken en standaarden te werken en presteren.

Hoewel werkervaring zeker niet ondergeschoven moet worden, is een ruim pakket aan werkervaring snel benoemd, maar minder snel zichtbaar gemaakt.


2.      Onderscheidend vermogen
Wanneer je opereert in een branche of vakgebied waar de een nog harder roept dan de ander, is het heel zinvol om met feitelijke informatie het onderscheid te maken.
Dat geldt zowel voor werknemers (wat maakt jou beter dan een collega?), als voor opdrachtgevers en werkgevers (waarom ben jij een betere leverancier of partner voor de klus dan de concurrent).

Een weerlegbare mate van bekwaamheid in, jawel, de vorm van een papiertje, maakt elke case sterker.




3.      Dynamiek maakt kunde moeilijk te peilen
De dynamiek binnen tal van vakgebieden, zeker binnen de wereld van online, creëert een grote noodzaak om actief bij te blijven. Traditionele werkwijzen verliezen snel terrein op de banenmarkt. De oude stempel is daarmee vaak niet meer de juiste weg voor het bedrijf anno 2018.

Diezelfde dynamiek maakt het echter soms moeilijk te peilen in hoeverre iemand daadwerkelijk ‘bij is’.
Certificering en het volgen van training biedt een duidelijke houvast aan de nieuwe kennis die is opgedaan.

Hoewel de toepassing in de praktijk uiteindelijk je vaardigheden en de ontwikkeling ervan bepaalt, is het behalen van certificaten of cursusafrondingen een duidelijke maatstaaf om die mate van “up to date kennis” te peilen.


4.      Drive en motivatie stroomlijnen
Wanneer je met (jonge) gedreven teamleden te maken hebt, heb je een sterke basis. Maar zelfs met drive en talent is een goede opleiding onontbeerlijk. Dus stroomlijn die motivatie om (je) mensen naar een hoger niveau te tillen en de handvatten te geven die ze dagelijks verder helpen naar meer, beter en succesvoller.


Mogen we een suggestie doen?
Binnen onze 3 hoofdvakgebieden Sales, Marketing en Communicatie zetten we ervaren professionals uit de praktijk in voor een ECHT goede opleiding.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Certificering en ‘het papiertje’.. wat zegt dat nou eigenlijk?

In opleidingsland staan we niet stil; zo maken maandelijks een veelheid aan studenten, cursisten en trainees de stap om zichzelf verder...